تاریخچه معاونت دانشجویی
معاون دانشجویی: محمد رضا باغبان زاده امشه
دکترای مذاهب کلامی
تلفن: 33690033-013
این معاونت عهدهدار سیاستگذاری، برنامه ریزی و ارائه خدمات به دانشجویان است. از بدو تأسیس دانشگاه گیلان تاکنون افراد مشروح زیر تصدی این معاونت را برعهده داشتهاند.
اسامی معاونین دانشجویی دانشگاه از بدو تأسیس تاکنون
نام و نام خانوادگی |
آخرین مدرک تحصیلی در هنگام تصدی و رشته تحصیلی |
رتبه دانشگاهی در زمان تصدی |
مدت اشتغال |
|
از تاریخ |
تا تاریخ |
|||
حبیب ا... انصاری |
دکترای ریاضیات |
استادیار |
8/12/69 |
14/11/70 |
احمد رضی |
فوق لیسانس ادبیات فارسی |
مربی |
7/2/1371 |
9/11/74 |
غلامرضا رحمدل |
دکترای زبان و ادبیات فارسی |
استادیار |
3/5/1375 |
27/12/75 |
اصغر شکرگزار |
فوق لیسانس جغرافیای انسانی |
مربی |
27/12/75 |
29/5/76 |
رضا رشیدی |
دکترای جنگلداری |
استادیار |
28/5/76 |
27/2/78 |
ملک محمد رنجبر |
دکترای عمران |
استادیار |
27/2/78 |
30/5/82 |
احد صحراگرد |
دکترای کشاورزی |
استادیار |
1/6/82 |
85 |
محمدکریم معتمد |
دكتراي ترویج و آموزش کشاورزی |
استادیار |
85 |
93مرداد |
علی باستی |
دکترای مکانیک |
دانشیار |
93مرداد |
97اردیبهشت |
حسین افراخته |
دکترای برق |
دانشیار |
97 اردیبهشت |
1401تیر |
محمد رضا باغبان زاده امشه |
دکترای مذاهب کلامی |
استادیار |
7/4/1401 |
تا کنون |
مدیر دانشجویی: محمد محمدپور مقدم
دکترای شیمی-فیزیک
تلفن: 33690034 - 013
اسامی مدیران دانشجویی دانشگاه از بدو تأسیس تاکنون
نام و نام خانوادگی |
آخرین مدرک تحصیلی در هنگام تصدی و رشته تحصیلی |
رتبه دانشگاهی در زمان تصدی |
مدت اشتغال |
|
از تاریخ |
تا تاریخ |
|||
ناصر حمیدزاده |
ارشد عمران |
مربی |
|
|
بابک توکلی |
ارشد محیط زیست |
استادیار |
1392 |
1387مرداد |
علی احمدی شاد |
لیسانس کشاورزی |
مربی |
1387شهریور |
1390 |
حسن جهاندیده |
|
مربی |
1390 |
تیر 93 |
رحمت حقانی پور |
ارشد جغرافیای سیاسی |
کارمند |
تیر ماه 93 |
مرداد ماه 95 |
علیرضا فرح بخش |
دکترای زبان و ادبیات انگلیسی |
دانشیار |
مرداد 95 |
1401 شهریور |
شهرام نباتی |
دکترای زبان روسی |
دانشیار |
1401 شهریور |
مرداد ماه 1403 |
وظایف و اختیارات:
- مراقبت ونظارت بر حسن اجرای قوانین و مقررات و دستورالعمل ها و بخشنامههای واصله از طریق مدیران تحت نظر.
- برنامه ریزی و تعیین خط مشیهای کلی در مسائل امور رفاهی، فوقبرنامه، مشاوره، بهداشت و درمان دانشجویان براساس اهداف و سیاستهای دانشگاه
- نظارت بر حسن اجرای قراردادها و مقاوله نامههایی که در ارتباط با مسائل رفاهی دانشجو میباشد.
- ارجاع بخشنامههای واصله از سوی مقامات دانشگاه و یا خارج از دانشگاه به واحدهای تابعه، جهت اقدام لازم،
- پیشبینی نیازهای حوزه معاونت دانشجویی در زمینههای مختلف نظیر نیروی انسانی، خوابگاهها و سلف سرویسها، بودجه موردنیاز، البسه و ملزومات و ... و ارسال گزارش مقامات مسئول و پیگیری آن تا حصول نتیجه.
- ایجاد زمینههای مناسب جهت پرورش و رشد استعدادهای هنری و ورزشی و ... دانشجویان و گسترش امکانات مربوط.
- برنامهریزی جهت بهرهگیری از باشگاههای ورزشی، هنری، کلینیکهای بهداشتی و درمانی
-
مدیریت بهداشت و درمان و مشاوره دانشجویی
اسامی مدیران مرکز درمان و مشاوره دانشگاه
نام و نام خانوادگی
مدرک تحصیلی در هنگام تصدی و رشته تحصیلی
رتبه دانشگاهی در زمان تصدی
مدت اشتغال
از تاریخ
تا تاریخ
سید ولی الله موسوی
کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی
مربی
1369
1376
بهزاد عطرکار روشن
پزشک
کارمند
1376
1384
سهیلا صمدی
کارشناس ارشد روانشناسی
کارمند
1384
1399مهر
سید موسی کافی
دکترای روانشناسی عمومی
استاد
1399مهر
1402 خرداد
عذرا زبردست
دکترای روانشناسی
استادیار
1402خرداد
تا کنون
-
اداره مشاوره ، سلامت و سبک زندگی
رئیس اداره : داریوش قلی پور
فوق لیسانس مشاوره
تاریخ انتصاب: 1400 تیر - تا کنون
مرکز مشاوره در سال 1370 به منظور تأمین و ارتقای سلامت روان و ارائه خدمات پیشگیرانه، مشاوره ای روانشناختی به دانشجویان و عموم مردم فعالیت خود را در مرکز شهر آغاز نمود. در سال 1383به منظور سهولت دسترسی دانشجویان به خدمات مشاوره ای به پردیس دانشگاه منتقل گردید. در حال حاضر علاوه بر ستاد مرکزی با ایجاد 10 شعبه در دانشکده ها و خوابگاه ها، خدمات لازم را به دانشگاهیان ارائه می دهد. مرکز مشاوره غیر از ارائه خدمات به مراجعین در راستای تحقق هدف اصلی خود یعنی ارتقاء کیفیت بهداشت روان و پیشگیری از آسیب های روانی – اجتماعی، اقدام به اجرای برنامه های مختلف نظیر برگزاری کارگاه های آموزشی، تهیه و توزیع بروشور آموزشی، همایش و برنامه های پیشگیرانه دانشگاه عاری از دخانیات و پیشگیری از مصرف موادنموده است.
اهداف:
- تلاش در راستای ارتقاء سطح سلامت روانی، اخلاقی، معنوی و تربیتی دانشگاهیان و پیشگیری از آسیب روانی – اجتماعی.
- ارتقاء سطح دانش و بینش روانشناختی دانشگاهیان در زمینه مسائل، مشکلات و نیاز های جامعه دانشگاهی.
- پیشگیری از بروز و شیوع مسائل و مشکلات عاطفی – رفتاری و توسعه بهداشت روانی به فضای عمومی دانشگاه و جامعه دانشگاهی.
- افزایش سازگاری مؤثر دانشجویان با محیط تحصیل و زندگی، توسعه روابط اجتماعی و پیشرفت تحصیلی.
- راهنمایی دانشجویان در جهت شناخت صحیح توانایی ها مشکلات خود.
- راهنمایی دانشجویان در تصمیم گیری آگاهانه، عاقلانه و حسن انتخاب.
- راهنمایی دانشجویان در حل مشکلات رفتاری، عاطفی، شناختی، تحصیلی، خانوادگی و مسائل مربوط به ازدواج.
- ایجاد زمینه های لازم برای ارتقاء روابط میان فردی سالم در دانشگاه از طریق توجه به عوامل تعیین کننده روابط متقابل بین استاد، دانشجو و کارمند.
خدمات مرکز مشاوره :
- خدمات مشاوره و راهنمایی: مشاوره و راهنمایی تحصیلی، ازدواج، خانوادگی.
- خدمات روانپزشکی:درمان داروئی اختلالات روانی، شخصیتی و ... .
- خدمات روان درمانی: درمان اختلالات و ناراحتیهای مختلف روانشناختی از قبیل اضطراب، افسردگی، وسواس، مشکلات شخصیتی و ..
- خدمات روان سنجی: اجرای تست هوش، شخصیت و ... .
- مشاوره تلفنی:ارائه خدمات مشاوره تلفنی در زمینه های ازدواج، عاطفی، تحصیلی، روابط بین فردی، خانوادگی، مشکلات رفتاری و ... .
- مشاوره الکترونیکی: دریافت خدمات مشاور الکترونیکی از طریق مراجعه به سایت دانشگاه گیلان.
-
اداره بهداشت و درمان
مرکز بهداشت و درمان دانشگاه گیلان در سال 1371 به صورت ادغام با مرکز مشاوره تاسیس و از سال 1383 در پی مصوبه هیئت محترم رئیسه دانشگاه در جهت تجمیع واحدهای دانشگاهی به سایت دانشگاه منتقل گردید و همزمان با انتقال ، فعالیتهای این مرکز محدودشد (کوچک شدن واحد تخصصی و واحد دندانپزشکی) و به دنبال عدم امکان مراجعه عموم و محدود شدن تعداد پرسنل آن، مرکز بهداشت و درمان تنها مشغول ارائه خدمات درمانی به دانشجویان و دانشگاهیان بوده است و با توجه به آیین نامه تاسیس مراکز بهداشت و درمان مصوب سازمان امور دانشجویان در تاریخ29 /05/1392 وظایف بهداشتی به امورمحوله آن اضافه گردیده است این مرکز به دنبال حکم مدیر کل دفترمشاوره و سلامت از تاریخ 25/11/1393 عهده دار وظایف دبیرخانه مراکز بهداشت و درمان منطقه دو کشور می باشد.
روسای مرکز بهداشت و درمان دانشگاه گیلان
تاریخ شروع و پایان کار
مدرک
نام و نام خانوادگی
1384 الی 1392
پزشک عمومی
سیده آتیه نعیمی
1392 الی تیر 1401
دندانپزشک
شهربانو کاظمی
1401 تیر تا کنون
متخصص طب سنتی
سیده آتیه نعیمی
اهم فعالیتهای مرکز بهداشت و درمان دانشگاه گیلان
- انجام ویزیت پزشک برای کلیه پرسنل محترم دانشگاه و دانشجویان دانشگاه گیلان
- انجام اقدامات پاراکلینیکی شامل: سرم تراپی ، تزریقات،پانسمان،آتل بندی ،شستشوی گوش،کنترل فشارخون ،کنترل قندخون و انجام بخیه سرپایی
- اعزام بیمار به مراکز درمانی سطح شهر، تهیه و ارائه گزارش اعزام به معاونت دانشجویی
- انجام طرح پایش سلامت جسم برای کلیه دانشجویان جدیدالورود در هر سال
- انجام خدمات دندانپزشکی شامل ویزیت ،درمان اورژانس ،ترمیمی و جرم گیری برای دانشجویان دانشگاه گیلان
- انجام ارتودنسی توسط متخصص ارتودنسی برای کلیه پرسنل و دانشجویان دانشگاه گیلان
- بازدید بهداشتی از اماکن دانشگاهی شامل آشپزخانه،سلفها و بوفه ها و محل جمع آوری زباله ی دانشگاه توسط کارشناسان مرکز بهداشت و درمان وارائه گزارش به معاونت دانشجویی
- بازدید بهداشتی از خوابگاههای دانشگاه توسط کارشناسان مراکز بهداشت و درمان و ارائه گزارش به معاونت دانشجویی
- تهیه پمفلت،بنر و پوستر بهداشتی به مناسبتهای مختلف تقویم بهداشتی
- بازدید بهداشتی در موارد اپیدمی شپش و ساس و .... و تهیه و ارائه گزارش به معاونت دانشجویی
- انجام طرح های اتاق نمونه بهداشتی ، هفته سلامت و هفته خوابگاه و کمپین بر اساس تقویم بهداشتی و شعار جهانی بهداشت.
- برگزاری کارگاه های آموزشی برای پرسنل دانشگاه گیلان و برگزاری کارگاه و وبینارهای کشوری برای دبیران و کارشناسان دانشگاههای مناطق ده گانه کشور.
- تهیه گزارش آمار سالیانه از مراجعین مرکز بهداشت و درمان دانشگاه گیلان و ارائه گزارش عملکرد سالیانه به معاونت دانشجویی و سازمان امور دانشجویان.
- بررسی پرونده های حذف پزشکی و برگزاری کمیسیون پزشکی در هر ترم.
- تشکیل کارگروه پیشگیری از بیماری کرونا در دانشگاه گیلان در زمان همه گیری کووید 19.
- تشکیل کمیته نظارت بر عملکرد رابطین بهداشت وسلامت دانشگاه گیلان در زمان همه گیری کووید 19.
- تشکیل کارگروه بیماری های غیر واگیردار در دانشگاه گیلان و عضو کارگروه بیماری های غیر واگیر دار در مرکز بهداشت استان.
- تشکیل کانون همیاران سلامت از میان داوطلبین دانشجویی خوابگاهی و غیر خوابگاهی که هدف از تشکیل این کانون رسیدن به سطح نرمال بهداشت در خوابگاه های دانشجویی و اشاعه و ترویج مسائل بهداشتی در سطح دانشگاه میباشد.
-
اداره تربیت بدنی و فوق برنامه
اداره تربیت بدنی و فعالیتهای فوق برنامه از سال 1370 همزمان با اوج گیری فعالیت های دانشگاه گیلان تاسیس گردید. این اداره ازجمله ادارات تابعه معاونت دانشجویی بوده و علاوه بر تنظیم برنامه ، نظارت و اجرای فعالیت های فوق برنامه دانشجویان ، کارکنان و اعضای هیات علمی دانشگاه نیز می پردازد. همچنین عهده دار وظایفی مانند آماده سازی تیم های ورزشی دانشگاه و اعزام ورزشکاران به مسابقات در رشته های مختلف ورزشی ( حدود 32 رشته ورزشی دختران و پسران) جهت شرکت در مسابقات منطقه ای ، استانی و قهرمانی دانشجویان سراسر کشور و المپیادهای ورزشی داخل و المپیاد ورزشی دانشجویان دانشگاه های کشورهای حاشیه دریای خزر و نیز اعزام مربیان و دانشجویان به کلاس های داوری و مربی گری و همچنین همکاری با نهادهای مختلف دانشگاه ، اداره کل ورزش و جوانان استان گیلان می باشد.
مطابق چارت سازمانی این اداره زیر مجموعه ادارات معاونت دانشجویی دانشگاه است ولی در سال 82 طی تغییر و تحول اداری زیر نظر رئیس دانشکده تربیت بدنی و ورزش دانشگاه در امد تا اینکه در سال 96 پس از بررسی عملکرد این اداره از سوی مدیر کل تربیت بدنی وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری مجددا" به حوزه معاونت دانشجویی پیوست.
برنامه های اداره تربیت بدنی و فعالیت های فوق برنامه شامل سه بخش اصلی می باشد . که عبارتند از:
- توسعه و گسترش ورزش دانشجویی دانشگاه گیلان ( در قالب ورزش همگانی و قهرمانی )
- برنامه ریزی ، سازماندهی و هما هنگی فعالیتهای ورزشی منطقه 2 کشور
- توسعه و گسترش ورزش کارکنان و اعضای هیات علمی دانشگاه گیلان
روسای اداره تربیت بدنی و فوق برنامه دانشگاه گیلان
تاریخ شروع و پایان کار
رتبه دانشگاهی در زمان تصدی
مدرک
نام و نام خانوادگی
1371-1372
استاد
دکترای تربیت بدنی و علوم ورزش
ارسلان دمیرچی
1372-1376آبان
کارمند
کارشناسی
حسین عباسی
1376آذر -1381مهر
مربی
کارشناسی
احمد غفوری
1381مهر -1385
استاد
دکترای تربیت بدنی و علوم ورزش
ارسلان دمیرچی
1385-1391
استاد
دکترای تربیت بدنی و علوم ورزش
دکتر رحمانی نیا
1391-1396
استادیار
دکترای تربیت بدنی و علوم ورزش
دکتر گوهر رستمی
1396خرداد -1401
استادیار
دکترای تربیت بدنی و علوم ورزش
دکتر علی شمسی
1401- تا 1403
کارمند
دکترای تربیت بدنی و علوم ورزش
دکتر سلمان صدیق
شهریور 1403 تا .... استادیار دکتری فیزیولوژی ورزشی دکتر ابوذر جوربنیان وظایف مدیریت و راهبرد های آن:
- اداره امور تربیت بدنی و تفریحات سالم دانشجویان و اداره فعالیت های فرهنگی – ورزشی و فوق برنامه و کوشش برای فراهم آوردن زمینه های گسترش این فعالیت ها
- تهیه و تنظیم تقویم ورزشی دانشجویان و کارکنان دانشگاه در طول سال .
- تهیه و تنظیم برنامه سالانه و برنامه های تفریحی ، مسافرت ها و گردشهای علمی - ورزشی .
- برتامه ریزی و اجرای برنامه ها و جشنواره های ورزشی درون دانشگاهی بین دانشجویان و همچنین بین کارکنان و اساتید و خانوادهای آنها .
- اجرای تقویم ورزشی اداره کل تربیت بدنی وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری
- برنامه ریزی تمرینات و برگزاری اردوی آمادگی و اعزام تیم های ورزشی به مسابقات سراسری دانشگاه ها ی کشور.
- برنامه ریزی تمرینات و برگزاری اردوی آمادگی و اعزام تیم های ورزشی برای شرکت در المپیاد ورزشی که هر دو سال یکبارانجام می می گیرد.
- جهت دهی و غنی سازی اوقات فراغت دانشجویان و ایجاد محیط مناسب و سالم برای تعلیم و تربیت دانشجویان ، گسترش و تحکیم ارزشهای اسلامی و تقویت روحیه مشارکت و همکاری دسته جمعی دانشجویان.
- تعمیم و گسترش برنامه های علمی- ورزشی
- شناسایی استعداد های زبده ورزشي دانشکاه ،چلب و جذب دانشجویان برتر و تشکیل تیم های منتخب دانشگاه و فراهم سازي امكانات ورزشی جهت شرکت در المپیاد ورزشی دانشجویان و مسابقات قهرمانی کشور و مسابقات منطقه 2 کشور .
- شرکت و یا اعزام نمایندگان دانشگاه در گرده همایی مدیران و مسولین تربیت بدنی دانشگاهها واعزام نماینده ورزش خواهران در گرد همایی معاونین ورزش دختران دانشگاهها .
- تشکیل و یا شرکت درجلسه های دانشگاه های کشورهای عضو حاشیه خزر و منطقه هشت کشور جهت تبادل نظر برای اعزام و یا برگزاری مسابقات ورزشی.
- برگزاری نشست شورای ورزش دانشگاه .
- تامین اعتبارات مورد نیاز اداره تربیت بدنی و فوق برنامه و انجام خدمات پشتیبانی پیرامون برنامه ها و فعالیت های پیش بینی شده از فبیل : هزینه اعزام دانشجویان،هزینه خرید تجهیزات و امکانات مورد نیا ز، هزینه مسابقات درون دانشگاهی، هزینه جشنواره ورزش های همگانی، هزینه جوائز ورزشی مناسب هزینه ورزش کارکنان و اساتید، هزینه حق التعلیم مربیان ورزشی دختران و پسران
- جذب مربیان مجرب برای تیم های ورزشی جهت شرکت در مسابقات قهرماتی دانشجویان منطقه 2 ودانشگاه های سراسر کشور و المپیادهای ورزشی .
- برگزاری جلسات ماهانه اداره تربیت بدنی و فعالیت های فوق برنامه دانشگاه .
- بررسی و ارزیابی عملکرد برنامه و فعالیت های اداره تربیت بدنی در پایان سال به منظور تقویت نقاط و در رفع نقاط ضعف.
- ارتقاي كمي و كيفي ورزش دانشجويان در سطوح دانشگاهي و المپیاد های ورزشی داخل و خارج کشور.
- توسعه و ارتقاء ورزش دانشجويان دختر در دانشگاه .
- توسعه و گسترش اردوهای تفریحی و ورزشی شاداب و تفریحی در طبیعت برای دانشجویان .
- برگزاری کارگاههای آموزشی در زمینه های مختلف
- اجراي برنامه هاي ارتقاي سطح آگاهي ها و اطلاعات نيروي انساني ورزش دانشجويي .
- فعال نمودن سیستم اطلاع رسانی ورزش دانشگاهیان از طریق سایت دانشگاه.
- اجرای طرح مشارکت دانشجویان در امر برنامه ریزی با فعال سازی انجمن های ورزشی
- تعميم عدالت اجتماعي و توسعه همه جانبه و متوازن برنامهها و فعاليتهاي ورزشي دانشجويي.
- تشکیل توسعه و تقویت انجمن های ورزشی تخصصی در رشته های مختلف ورزشی .
- ايجاد پايگاههاي تندرستي و ورزش در حاشيه خوابگاههاي دانشجويان.
- تفکیک فعا لیت های اداره تربيت بدني در دو بخش ورزش خواهران - برادران .
- هدایت و نظارت و حمایت بر برنامه های ورزشی اداره تربیت بدنی و فعالیت های انجمن های ورزش دانشجویی و واگذاری برخی از اختیارات تربیت بدنی به انجمن های ورزشی .
- برگزاري كلاس هاي آموزشي و بكارگيري داوطلبان در برگزاري مسابقات و فعاليت هاي ورزشي جهت اجراي فعاليت هاي ورزشي.
- توسعه و گسترش فعاليت هاي ورزشي سنتي ، بومي و محلي در بین دانشجویان در دانشگاه .
- توسعه وتقویت ارتباط تربیت بدنی دانشگاه با سازمانها ونهاد ها ی مختلف از طریق ورزش.
- -تقویت ارتبات بین انجمن های تخصصی دانشگاه با هیئت های ورزشی همنام در سازمان تربیت بدنی در استان .
- برگزاري برنامه هاي ورزش همگاني از طريق برگزاري مسابقات، جشنواره هاي دانشجويي در سطوح مختلف دانشگاه، منطقه.
- استقرار سيستم نظارت و ارزيابي بر برنامه وعملكرد ورزش دانشجويي
- تجهیز و بهره برداری از فضاهای سرپوشیده دانشگاه بویژه اتاق های بدنسازی و تندرستی .
- ارتقاء جایگاه ورزش دانشجویی دانشگاه گیلان در میان دانشگاه های کشور .
- تلاش پی گیر برای حضور نماینگان شایسته ورزشی دانشگاه گیلان در المپیاد ها و نیز در سطح بین المللی .
- جلب و جذب حمايت هاي بخش غير دولتي و استفاده از اسپانسر های مناسب برای پشتیبانی مالی در اجراي فعاليت هاي ورزش دانشجويي و مسابقات.
- همكاري و هماهنگی با فدراسیون ها و هیات های ورزشی اداره کل ورزش و جوانان استان برای برگزاری دوره های آموزشی .
- سامان دهي، توسعه و تجهيز و تكميل فضاهاي ورزشي دانشگاه و احداث فضاهاي ورزشي زود بازده و كم هزينه .
- تعمیم و گسترش فضاهاي روباز ورزشي به منظور بهرهمندي بيشتر دانشجويان از فضاهاي موجود.
- برگزاری مراسم تجلیل از قهرمانان و دستاندركاران که در رویدادهای مختلف ورزشی ( درون دانشگاهی ، منطقه ای ، کشوری و بین المللی ) موفق به کسب عناوین اول تا سوم می شوند.
- برگزاری همایش ها ، کارگاه های تخصصی ورزشی .
- برقراری جلسات گفت و شنود اساتید ( مربیان) و دانشجویان .
- تهیه و تنظیم گزارش های ورزشی برای ریاست و روابط عمومی دانشگاه مدیر کل تربیت بدنی وزارت علوم تحقیقات و فناوری و جراید ورزشی .
- شرکت در المپیاد ورزشی دانشجویان دانشگاه کشورهای حاشیه خزر .
- نظارت بر فعالیت های فوق برنامه ، تمرینات تیم های ورزشی ، برنامه های انجمن های ورزشی و حضور در مسابقات ، جشنواره های ورزشی درون دانشگاهی و حضور فعال در مسابقات قهرمانی منطقه و مسابقات قهرمانی دانشجویان سراسر کشور.
- ایجاد مرکز مشاوره ورزشی تندرستی و کلینیک ورزشی
فوق برنامه ویژه اعضای محترم هیئت علمی ، کارکنان و دانشجویان
فعالیتهای دانشجویی در سه بخش گسترده :
1. فعایتهای ورزشی درون دانشگاه ( اعم از مسابقات داخل دانشگاه و مسابقات قهرمانی دانشگاههای کشور)
2. فعالیتهای منطقه
3. فعالیتهای برون مرزی انجام پذیرفته، که باتوجه به این اولویت بندی ارائه می گردد.
اهداف :
- ایجاد سلامتی جسمانی و شور و نشاط در بین کارکنان
- ایجاد زمینه رقابت سالم در بین کارکنان
- ایجاد زمینه همبستگی و دوستی بین کارکنان
- افزایش جمعیت ورزشی کارکنان از طریق پرداختن به فعالیتهای ورزشی
- توسعه ورزش بین خانواده های کارکنان
- ارتقاء کمی و کیفی ورزش بین کارکنان
الف) دانشجویان
سطوح برگزاری مسابقات قهرمانی
- دانشگاه ( خوابگاهی ، دانشکده ای )
- منطقه ی 2 کشوری
- سراسری بین مناطق ( قهرمانی کشوری ) و المپیاد ورزشی
برگزاری مسابقات داخلی ( درون دانشگاهی) : مطابق برنامه ریزی این اداره بر اساس برنامه اداره کل تربیت بدنی وزارت متبوع مسابقات ورزشی درون دانشگاهی در رشته های مختلف به مناسبت های گوناگون به تفکیک پسران و دختران برگزار می شود.
المپیادهای دانشجویان کشور :تا کنون در 15 دوره متوالی ، تیمهای مختلف دانشگاه گیلان در قالب مسابقات گروهی و انفرادی به المپیادهای دانشجویی کشور اعزام شده وورزشکاران این دانشگاه حائزرتبه ومدال های قابل توجهی گردیده اند.
مسابقات برون مرزی : دانشگاه گیلان با حضور فعال درمسابقات داخلی وبرون مرزی توانسته است با کسب عناوین و مدالهای مختلف انفرادی و تیمی به موفقیتهای شایان توجهی دست یابی پیدا کند
ب) کارکنان و پرسنل
- برگزاری ساعات فوق برنامه ورزشی در ایام هفته(برای کارکنان، اعضای هیئت علمی و همسران و فرزندان آنان) که 5 جلسه در هفته برای آقایان و 4 جلسه در هفته برای بانوان اختصاص یافته است
- برگزاری کارگاههای آموزشی جهت ارتقاء سطح علمی و کارایی کارکنان
- برگزاری مسابقات فوتسال و والیبال ( جام رمضان) که هرساله با شکوه خاصی در این ماه مبارک برگزار می گردد
-
اداره امور خوابگاه ها
سرپرست اداره : محمد رمضانی درویش
فوق لیسانس علوم سیاسی
تاریخ انتصاب: فروردین 1403- تا کنون
بعد از بازگشايي دانشگاه ها پس از انقلاب فرهنگي در سال ۱۳۶۱ دانشگاه گيلان داراي خوابگاه دختران و پسران بوده است . تا سال ۷۱ خوابگاه پسران در محل فعلي خوابگاه بنت الهدي، واقع در دانشکده تربيت بدني فعلي ( بلوک ۱ به نام خوابگاه شهيد مفتح و بلوک ۲ به نام خوابگاه شهيد مطهري ) مستقر بوده و بعد از سال ۷۱ با بهره برداري از ۴ بلوک در خوابگاه ميرزا کوچک ، واقع در سايت اصلي دانشگاه گيلان ، دانشجويان پسر به مکان فعلي منتقل شدند. و از همان سال ۷۱ خواهران در خوابگاه بنت الهدي بلوک ۱و ۲ سکونت دارند . در سالهاي ۷۳تا ۷۷ تعداد و خوابگاه پسران و متأهلين در سطح شهر رشت تعطيل و دانشجويان به ميرزاکوچک ( بلوک ۵) و شهيد رحمتي ( مهمانسراي فعلي ) انتقال يافتند. از سال ۷۳ خوابگاه شهيد انصاري و از سال ۷۶ خوابگاه شهيد کريمي در سطح شهر براي سکونت خواهران دانشجو تأسيس شدند . در سال ۷۸ بلوک ۶ خوابگاه ميرزا کوچک ودر سال ۸۱ بلوک ۳ بنت الهدي به بهره برداري رسيد . همچنين در سال ۱۳۹۰ بلوک ۴ بنت الهدي و در همين سال بلوک ۷ ميرزاکوچک به بهره برداري رسيد.
دانشکده منابع طبيعي صومعه سرا داراي يک خوابگاه دخترانه و يک خوابگاه پسرانه به نام ارمغان یکتایی 1.2 و دانشکده فنی شرق دارای یک خوابگاه دخترانه به نام خورشید است.
اسامی روسای اداره خوابگاه ها دانشجویی دانشگاه
نام و نام خانوادگی
آخرین مدرک تحصیلی در هنگام تصدی و رشته تحصیلی
مدت اشتغال
از تاریخ
تا تاریخ
ساعد ضروری
کارشناسی
1375
1376
سید مجتبی میرمیران
کارشناسی ارشد
1376
1377
منصورقناعی
کارشناسی
1377
1382
محمودرضا زینلی
کارشناسی
1382
1386
سید کمال الدین طاهری
کاردانی علوم دامی
1386
1396
علی تائب
کارشناسی ارشد جغرافیا
1396
1397
محمد نصراله زاده( سرپرست)
کارشناسی مدیریت فرهنگی
1397
1399مهر
راضیه عظیمی
فوق لیسانس جغرافیای پزشکی
1399 مهر
1403 فروردین
محمد رمضانی درویشی
فوق لیسانس علوم سیاسی
1403
تاکنون
مجموعا 9 بلوک پسرانه و 10 بلوک دخترانه ، تعداد 1690 پسر و 2462 نفر دختر اسکان داده شده است.
ظرفیت اسکان در خوابگاه ها در سال تحصیلی 1403-1402
نام خوابگاه
سال بهره برداری
بلوک
ظرفیت بلوک
ظرفیت کل
میرزا کوچک خان ( پسران )
1370
1
176
1546
1370
2
170
1371
3
144
1371
4
182
1373
5
110 بین الملل
1379
6
437
1387
7
260
1373
رحمتی
67
بنت الهدی ( دختران )
1363
1
426
1249
1363
2
256
1382
3
305
1389
4
262
شهید انصاری ( دختران)
1369
1
280
280
شهید کریمی ( دختران )
1376
1
113
113
ارمغان یکتایی 1 ( دختران) صومعه سرا
1384
1
152
152
ارمغان یکتایی 2 ( پسران )
صومعه سرا
1377
1
152
152
اتقیاء ( دختران)
1397
1
302
604
1400
2
302
خورشید( واجارگاه)
1400
1
64
64
مهم ترین اقدامات سال 1402
- راه اندازی و تکمیل سیستم سرمایش خوابگاه های اتقیا 2 شهید کریمی و انصاری
- تکمیل خرید میز و صندلی های سالن مطالعه و اتاق دانشجو یان
- ا ختصاص و تجهیز سرایداری قدیمی بلوک 1 بنت الهدی، با ظرفیت 18 نفر به مهمانسرای دختران
- دادن مجوز رسمی فعالیت به تعداد 4 خوابگاه خودگردان جدید
- افزایش ظرفیت خوابگاهی خودگردان از 900 دانشجو تقریبا به 1300 دانشجو
- کاهش ظرفیت اسکان اتاق های بالای ظرفیت در خوابگاه انصاری
- خرید تجهیزات خوابگاهی اعم یخچال ، کولر، موکت، تخت ، پنکه، رو فرشی ، تجهیزات تاسیسات و تلویزیون و ..
- نقاشی و رنگ آمیزی بسیاری از اماکن خوابگاهی( اتاق ها و راهرو و...)
- سم پاشی دو مرحله ای در آغاز هر سال تحصیلی
- تعمیر عایق کاری لوله های اصلی فن کوئل و پوسیدگی لوله های آب
- عایق کاری لوله های گاز خوابگاه و تعویض لوله های اصلی فن کوئل
- تعمیر بسیاری از توری و ریل درهای آلمینیومی بالکن خوابگاه ها
- نصب دوربین مدار بسته در خوابگاه انصاری
- ساخت دفتر مدیریت خوابگاه در خوابگاه انصاری و کریمی
- کابل کشی اینترنت خوابگاه انصاری
- خرید کمبود کمدهای خوابگاه های دخترانه و نصب رگال و طبقه
- حضور نماینده کارا دو هزار جهت بررسی نصب گیت در خوابگاه ها
- تحویل و نصب یک عدد تانکر آب جهت تجهیز بلوک 2 اتقیا
- درآمد زایی از خوابگاه اتقیا در تعطیلات تابستانی
- نصب دستگاه تصفیه آب نیمه صنعتی در بنت الهدی و انتقال 28 عدد دستگاه تصفیه ی آب به خوابگاه اتقیاء
- تکمیل سیستم سرمایش بلوک 5 دانشجویان بین الملل با خرید اسپیلت
- آموزش اطفای حریق توسط کارشناسان آتشناسی در محوطه خوابگاه ها قبل از شارژ مجدد کپسول ها تاریخ گذشته
- تعمیر و بازسازی کامل سرویس بهداشتی بلوک 6 میرزا کوچک و تعدادی از سوئیت های شهید رحمتی در تابستان
- تعمیر و تعویض کلی لوله های فن کوئل در همکف بلوک بلوک 4 بنت الهدی
- تخریب و آغاز ساخت دیوار سالن مطالعه داخل مجتمع میرزا کوچک
مشخصات خوابگاه خودگردان 1402
نام خوابگاه
شماره مجوز
تاریخ صدور مجوز
تاریخ اعتبار
نام خوابگاه دار
نوع اسکان
ظرفیت
قائم1
99144/14د
28/8/1399
30/8/1404
لطیف لطیفی
پسرانه
30
قائم2
118237/14د
12/9/1402
15/09/1405
لطیف لطیفی
پسرانه
25
سمیع
151605/ 14د
23/ 10/ 1402
23/ 10 /1403
سعید سمیع
پسرانه
40
فاطیما 1
122694/14د
29/10/1399
30/08/1402
فاطمه مهدی زاده
دخترانه
25
فاطیما 2
152422/ 14/د
24/ 10 / 1402
24/ 10/ 1403
فاطمه مهدی زاده
دخترانه
30
مانا
122390/14د
27/10/1399
30/08/1402
فاطمه پرندوش
دخترانه
48
مروارید 1
143471/14د
10/10/1402
10/10/1405
سیده منیره محسنی
دخترانه
20
مروارید2
143117/14د
09/10/1402
09/10/1403
سیده منیره محسنی
دخترانه
40
مهستان1
144646/14د
11/10/1402
11/10/1405
مهناز نجم
دخترانه
48
مهستان 2
144602/14د
11/10/1402
11/10/1405
مهناز نجم
دخترانه
20
نرگس 1
88760/14د
18/08/1399
30/08/1404
سیف اله تقی دوست
دخترانه
240
نرگس 2
1686/14د
21/09/1400
30/08/1403
محمد صادق جوادی
دخترانه
48
کوثر
14د/129189
18/11/1399
30/08/1402
احیاء ولایی برحق
دخترانه
90
المیرا 1
137375/14د
28/09/1402
28/09/1405
سکینه وخشوری
دخترانه
22
بهار نارنج 1
149818/14د
19/10/1402
19/10/1405
لیلا پور حسن
دخترانه
65
بهار نارنج 2
17979/14د
22/12/1401
23/12/1402
لیلا پورحسن
دخترانه
30
بهار نارنج 3
146848 /14د
13/10/1402
13/10/1403
لیلا پورحسن
دخترانه
32
گلشن 1
122695/14د
29/10/1399
30/08/1402
فرامرز نبی زاده
پسرانه
30
گلشن 2
76226/ 14/ د
21/ 6/ 1402
21/ 6/ 1403
فرامرز نبی زاده
پسرانه
40
شهید نظری زاده
79163/14د
25/06/1402
26/06/1403
سید ابراهیم پورسید
پسرانه
30
گلریز
86045/14د
05/07/1402
05/07/1403
رقیه چراجی
دخترانه
60
-
اداره رفاه دانشجویی
این اداره عهدهدار سیاستگذاری، برنامه ریزی و ارائه تسهیلات وام ، بیمه و کار دانشجویی به دانشجویان است. از بدو تأسیس دانشگاه گیلان تاکنون افراد مشروح زیر تصدی این اداره را برعهده داشتهاند.
اسامی روسای اداره رفاه دانشجویی دانشگاه
نام و نام خانوادگی
آخرین مدرک تحصیلی در هنگام تصدی و رشته تحصیلی
رتبه دانشگاهی در زمان تصدی
مدت اشتغال
از تاریخ
تا تاریخ
علی احمدی شاد
لیسانس کشاورزی
مربی
-----
31/06/87
محمدرضا مسچیان
فوق لیسانس فناوری اطلاعات
کارمند
مهر 1387
تیر ماه 1403
فاطمه رستگار فوق لیسانس فناوری اطلاعات کارمند مهر 1403 تا اکنون وظایف و اختیارات:
- مراقبت و نظارت بر حسن اجرای قوانین و مقررات و دستورالعمل ها و بخشنامه های واصله از طریق مدیران دانشگاه و صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم
- برنامه ریزی و هماهنگی های لازم برای ثبت نام تسهیلات رفاهی
- تایید و ثبت اطلاعات اولیه ، اوراق تعهدنامه محضری وام و مدارک مربوطه دانشجویان در هر ترم تحصیلی
- نظارت بر حسن اجرای کار دانشجویی در واحدهای دانشگاهی و پرداخت حق الزحمه دانشجویان
- نظارت بر قرارداد بیمه حوادث دانشجویی و پیگیری جهت اخذ غرامت دانشجویان حادثه دیده
- انجام امور تسویه حساب کلیه دانشجویان فارغ التحصیل، اخراجی ، انصرافی ، میهمان و انتقالی دانشگاه
- بایگانی پرونده های مربوط به اخذ وام های دانشجویی و فرم های تسویه حساب دانشجویان
- مدیریت سامانه جامع خدمات الکترونیک دانشجویی دانشگاه ( سامانه بوستان )
- تنظیم و ارائه گزارش های آماری به مراجه ذیصلاح
- تهیه و تنظیم راهنمای ارائه تسهیلات برای دانشجویان دانشگاه و بروز رسانی اطلاعات مربوطه
- مدیریت سامانه گیت های تردد حوزه معاونت دانشجویی
-
اداره تغذیه
دانشگاه گیلان در حال حاضر دارای 5 غذاخوری بوده که وظیفه پخت و توزیع سه وعده غذا در روزهای شنبه تا جهارشنبه هر هفته، و دو و عده غذا (صبحانه گرم وناهار)در روزهای پنجشنبه را به عهده دارند.
اسامی روسای اداره رفاه دانشجویی دانشگاه
نام و نام خانوادگی
آخرین مدرک تحصیلی در هنگام تصدی و رشته تحصیلی
مدت اشتغال
از تاریخ
تا تاریخ
طاهره محروسی
کارشناسی ارشد صنایع غذایی
1393
1400
معصومه کوهستانی
کارشناس تغذیه
1402 اردیبهشت
تا کنون
اهم وظایف اداره تغذیه:
- تهیه برنامه غذایی هفتگی یا ماهیانه در غذاخوری های دانشجویی
- تهيه آنالير مواد غذايي مورد نياز براي هر يك از غذاها.
- نظارت برکلیه امور کارکنان واماکن تحت پوشش اداره تغذیه
- برنامه ریزی در راستای مدیریت مصرف وبهره وری وکاهش هزینه ها
- ارزیابی وکارشناسی تجهیزات آشپزخانه ای باتوجه به فناوری های روز
- نظارت برحسب اجرای کامل قرارداد در همه ی بخشهای خرید،تعیین نوع مواد اولیه ونگهداری موادغذایی آماده سازی طبخ وتوزیع غذا توسط پيمانکار
- انجام نظرسنجی از دانشجویان وثبت نتایج وتحلیل نتایج وتصمیم گیری براساس نتایج جهت بهبود وضعیت تغذیه دانشجويان
- برگزاری دوره های آموزشی بهداشتی وفنی به کارکنان سالن های غذاخوری و آشپزخانه ها
- ارائه راهکارهای اجرایی در زمینه بهبود وضعیت تغذیه دانشجويان
دانشگاه تا سال 83 با دو سلف سرویس اداره می شد.
• تاسیس سلف تربیت بدنی و سلف دانشکده کشاورزی در سال 56 انجام شد. در ضمن به طور موقت از سال 73 سالن اجتماعات دانشکده علوم پایه تبدیل به سلف سرویس شد. در سال 83 سلف سرویس علوم پایه افتتاح شد. سال 87 سلف مرکزی افتتاح شده و سلف دانشکده کشاورزی تعطیل شد.
• سلف سرویس صومعه سرا در سال 74تاسیس شد. در دانشکده شرق از سال 94 پخت و پز انجام می شود و قبل از آن غذا از رستوران های اطراف خریداری و منتقل می شد.
سلف سرویس های دانشگاه گیلان در حال حاضر عبارتند از:
- سلف سرویس مرکزی: سلف اصلی دانشگاه بوده و در سایت اصلی دانشگاه و در مجاورت خوابگاه میرزاکوچک واقع شده است. این سلف به تنهایی برابر و در بعضمی مواقع بیشتر از مجموع سایر سلف سرویس¬ها غذاخور دارد.
- سلف سرویس تربیت بدنی: در دانشکده تربیت بدنی و در مجاورت مجتمع خوابگاهی بنت¬الهدی واقع شده است.
- سلف سرویس علوم پایه: واقع در دانشکده علوم پایه.
- سلف سرویس صومعه سرا: واقع در دانشکده منابع طبیعی صومعه سرا
- سلف سرویس واجارگاواقع در دانشکده فنی شرق.
علاوه بر سلف سرویس¬های دانشجویی، جهت ایجاد تنوع غذایی و دادن حق انتخاب به دانشجویان، یک رستوران آزاد در سایت اصلی دانشگاه، یک رستوران آزاد جنب دانشکده علوم انسانی ایجاد شده که غذاهای متنوع باقیمت مناسب ارائه می کنند.
نحوه استفاده از سلف سرویس: کارت دانشجویی هر دانشجو کارت تغذیه او نیز میباشد. دانشجویان پس از قبولی و ورود به دانشگاه می توانند با شماره دانشجویی و کد ملی خود وارد سامانه تغذیه شده و کارت خود را شارژ کنند. پس از آن دانشجویان میتوانند در صورت داشتن اعتبار، در سلف سرویس مورد نظر خود غذا رزرو نمایند.
برنامه غذایی بصورت هفتگی از طرف اداره تغذیه تنظیم می¬شود و به طور معمول در شرایط عادی صبحانه گرم، دو نوع غذا در هر ناهار و دو نوع غذا هم در هر شام گنجانده می شود که دانشجو می تواند یک نوع آن را انتخاب کند.
قیمت هر پرس غذا در هر سال تحصیلی از طرف صندوق رفاه دانشجویان تعیین می شود.
ساعات توزيع غذا :
صبحانه 7 تا 8 ناهار از ساعت 30/11 تا 14 شام ، از ساعت ۱۸تا ۲۰
رزرو هفتگي غذا:
رزرو غذا به طور اینترنتی از2 روز قبل از وعده مورد نظر خود از طریق سایت تغذیه بصورت اینترنتی امکان پذیر میباشد.